۱۱ خرداد ۱۳۸۸، ۱۰:۱۶

فرخنده آقایی به مهر خبر داد:

زندگی متوسلانی به روایت یک نویسنده/ مشکلات سینمای کمدی بررسی می شود

زندگی متوسلانی به روایت یک نویسنده/ مشکلات سینمای کمدی بررسی می شود

به گفته فرخنده آقایی بخش عمده تدوین کتاب زندگی هنری و کاری محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان سینمای ایران به پایان رسیده و این اثر تا 6 ماه آینده آماده چاپ می‌شود.

فرخنده آقایی نویسنده در گفتگو با مهر گفت: ایده نگارش کتابی در مورد سینمای کمدی ایران از یکسال پیش در ذهن من ایجاد شد و نگاهم عمدتا متوجه سه کمدین محمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی بود که این سه نفر در طول 30 سال همکاری مشترک 30 فیلم با هم کار کردند.

وی افزود: ویژگی کار این گروه برایم جالب بود و اینکه مردم در زمان پخش و بازپخش آثار آنها پس از سالها بازهم از آنها استقبال می‌کنند این موضوع را به ذهنم متبادر کرد که سینمای کمدی ما این ظرفیت را دارد که درباره آن و شخصیتهایی که در آن کار کرده‌اند کتابی نوشته شود.

این نویسنده درباره چگونگی روند کارش اینگونه توضیح داد: وقتی که مصمم شدم این کار را انجام دهم با آقای متوسلانی تماس گرفتم و درباره بیش از 50 سال کار بازیگری و کارگردانی در سینمای ایران با ایشان گفتگوی مفصلی انجام دادم. در قالب این مصاحبه مروری هم بر مسایل و مشکلات سینمای ایران به ویژه سینمای کمدی داشتیم.

با سپهرنیا هم مصاحبه کرده ام

آقایی در پاسخ به اینکه از آن تیم سه نفره در حال حاضر متوسلانی و سپهرنیا زنده هستند آیا موفق شدید با سپهرنیا هم صحبتی داشته باشید؟ گفت: اتفاقا آقای سپهرنیا تازگی به تهران آمده بودند که مصاحبه طولانی هم با ایشان داشتم که در کتاب خواهد آمد. تجربیات آقای سپهرنیا که بیش از 130 فیلم بازی و 3 فیلم تهیه‌ کرده‌اند برای من خیلی جالب بود و فکر می کنم برای مردم از جمله علاقمندان به سینما هم جذاب باد. البته جای آقای رئوفی که چندسال پیش فوت کردند در سینمای ما خیلی خالی است.

وی بخشهای مختلف کتاب را اینگونه توضیح داد: در حال مطالعه مفصلی درباره سینمای کمدی هستم که جمع‌بندی این مطالعات را در قالب مقاله‌ای در باب جایگاه سینمای کمدی در ایران خواهم آورد. برای این کتاب مقدمه‌ای درباره سینمای کمدی در ایران، بررسی کوتاهی بر سیر سینمای فارسی در ایران، مصاحبه‌ها و در انتها عکس فیلمهایی را که مرتبط با موضوع است درنظر گرفته‌ام.

نویسنده "از شیطان آموخت و سوزاند" ادامه داد: از این طریق تلاش می‌کنم بررسی اجتماعی جامعی درباره سینمایی که از طریق گیشه و مردم جواب می‌گیرد و حمایت قشر روشنفکری را ندارد، داشته باشم.

وی در جواب این سوال که چطور شد از دنیای داستان‌نویسی وارد کاری شدید که قالب پژوهشی و دایره‌المعارفی دارد ،بیان کرد: در واقع این کار هم در امتداد داستانهایم است. در کارهای داستانی‌ام هم علاقمند بودم حاصل کار آدمها را ببینم و این برای من مفهوم خاص خودش را دارد. من روی فرد تاکید ندارم بلکه آن فرد در یک کلیتی برای من مدنظر است.

آقایی افزود: فکر می‌کنم تا پایان کار 6 ماه مانده باشد ولی عمده کارهایم که شامل مصاحبه‌ها، پیاده و تنظیم کردن آنها بود انجام شده است. البته هنوز با هیچ انتشاراتی برای چاپ کتاب صحبت نکرده‌ام.

 مرجع کم بود

این نویسنده در بخش دیگر صحبتهایش تاکید کرد: در انجام مراحل مختلف این کار تنها بود و به ویژه پیاده کردن مصاحبه‌ها کار سختی بود که نیاز به کمک داشت ولی من تنها بودم.مشکل دیگر هم این بود که مرجع در این‌باره خیلی کم است. در حالی که در سینمای امریکا درباره هر هنرپیشه کمدی در هر جایگاهی که باشد اطلاعات زیادی در دسترس است و بازیگران آنها در هر جایگاهی دیده شده و مورد احترام هستند  اما در ایران سینما به دو بخش بازاری و روشنفکری تقسیم شده و سینمای بازاری در کارهای تحقیقی کمتر دیده شده است.

نویسنده کتاب "گربه‌های گچی" در پاسخ به این پرسش که آیا آشنایی شما با میهن بهرامی همسر متوسلانی در انتخاب وی  به عنوان سوژه کتابتان تاثیر داشته است؟ گفت: نه اصلا ربطی به آشنایی و دوستی من با خانم بهرامی ندارد و این کتاب از آن آشنایی کاملا جداست. من دنبال موضوع متفاوتی بودم و این سوژه برای من جدید و جالب بود.
کد خبر 888892

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha